Is een elektrische auto nu goedkoper of juist duurder dan een benzine auto?
Dat is best een lastig te beantwoorden vraag en het maakt ook uit wat je allemaal meerekent en tegen welke stroomtarieven vs benzinetarieven etc. We weten ook niet hoe de kosten zoals wegenbelasting en andere (extra) belastingen (op benzine) in de komende jaren zullen ontwikkelen en een auto koop je voor minimaal 5 jaar.
We denken ook dat de prijs van elektrische auto’s zal dalen maar zijn al deze zaken eigenlijk relevant als je op de langere termijn kijkt? Neen, is het antwoord want in de toekomst rijden alle auto’s op hernieuwbare brandstoffen (elektriciteit of waterstof) en zijn fossiele brandstoffen uit den boze.
Je probeert dus de nieuwe wereld te vergelijken met de oude wereld die überhaupt straks niet meer bestaat dus heeft het dan wel zin om te vergelijken? Maar goed….laten we alle voors- en tegens, one-liners en de politiek even buiten beschouwing houden.
Maar als we vandaag een nieuwe auto willen aanschaffen. Hoe ziet dat financiële plaatje erdan uit?
Het beste wat je kan doen is de prijsvergelijken voor een auto via private lease. Alle kosten van onderhoud, wegenbelasting, restwaarde en verzekeren zit er dan in en is mi uitstekend vergelijkbaar.
We gaan uit van een Opel Mokka, 5 jaar leasetermijn en 15.000KM per jaar
Elektrische uitvoering | Benzine uitvoering | |
Uitvoering | 54KW accu Automaat | 1.2 Turbo Automaat |
Leaseprijs per jaar | 7.488 | 7.248 |
Leaseprijs per maand | 624,- | 604,- |
Subsidie/maand | -49,- | |
Verbruik | 18Kw/100KM | 5,8L/100KM |
Energiekosten* | 0,30 per kWh | 2,31/liter |
Kosten per jaar | 6.900 + 810 =7.710 | 7.248+2.010=9.258 |
Leasekosten per KM | 0,46 | 0,48 |
Energiekosten per KM | 0,054 | 0,134 |
Totale kosten/KM | 0,51 | 0,61 |
*prijspeil 29/10/2023, alles in euro’s en aan deze berekening kunnen geen rechten worden ontleent
Conclusie
Een dubbeltje per KM?, dat scheelt toch niet zoveel en de voordelen van een benzineauto met betrekking tot range is dus aantrekkelijker. Nu is dat dubbeltje uiteindelijk wel 20% duurder dan elektrisch, dus dat scheelt op jaarbasis (15.000 KM) dus E1.500,- en voor 5 jaar leasetermijn dus E7.500,-. Tel uit je winst en de keuze lijkt me dan niet moeilijk meer!
En om het heel transparant te houden komen er nog kosten bij de elektrische auto want we hebben de laadpaal aan huis nog niet meegerekend. Cotha! zou je denken. Een laadpaal installeren kost E1.000,- en gaat 10 jaar mee. Dat is E100,- per jaar. En geeft mogelijkheden om je zonnepanelenstroom te laden of te laden op goedkope uren. Oeps…nu laat ik me toch weer verleiden om het eco systeem denken erbij te halen.
Eco Systeem
Als je de batterij van je auto als onderdeel gaat zien van je eco-systeem dan heb je er opeens een enorm potentieel bij om te ’traden’. Je moet dan wel een Vehicle 2 Grid/Home (V2G of V2H)) voertuig hebben en bij voorkeur een slimme laadpaal om enkel op je PV-panelen te laden (of zoveel als mogelijk). Met 30 tot 40 KwH aan praktische opslag erbij kun je al snel E1.000 tot E2.000,- per jaar erbij verdienen (denk ook aan de 250 uur per jaar (2023) dat er negatieve prijzen zijn).
In mijn Business Case overigens heb ik al aangetoond dat ik de laadkosten al heb ‘verdiend’ met mijn eco-systeembenadering.