Wat zijn ERE-certificaten en hoe kun je ermee verdienen als EV-rijder?

Elektrisch rijden wordt niet alleen steeds duurzamer, maar vanaf nu ook financieel aantrekkelijker. Sinds 1 januari is in Nederland het systeem van ERE-certificaten van kracht. Daarmee kunnen particuliere EV-rijders geld terugverdienen voor het thuis opladen van hun elektrische auto. Maar wat zijn ERE-certificaten precies, hoe werkt het en waar moet je laadpaal aan voldoen? We leggen het uit.

Wat zijn ERE-certificaten?

ERE staat voor emissiereductie-eenheden. Dit zijn certificaten die aantonen hoeveel CO₂-uitstoot wordt bespaard door het gebruik van duurzame energie. Het systeem is opgezet door de Nederlandse Emissieautoriteit (NEa) en heeft als doel om duurzamer vervoer te stimuleren.

Oliemaatschappijen die fossiele brandstoffen verkopen, zijn verplicht om voor iedere liter brandstof ERE’s af te dragen. De opbrengst daarvan komt uiteindelijk terecht bij elektrische rijders die hun auto thuis opladen. Zo word je als EV-rijder beloond voor je bijdrage aan een schonere mobiliteit.

Welke laadpaal heb je nodig?

Niet iedere laadpaal komt automatisch in aanmerking voor ERE-registratie. Om mee te doen heb je een laadpunt nodig met een gecertificeerde MID-meter. Deze meter registreert nauwkeurig hoeveel stroom daadwerkelijk in de auto wordt geladen en is officieel goedgekeurd voor bijvoorbeeld zakelijke declaraties of verrekeningen.

Een voorbeeld van een geschikte laadpaal is de Zaptec Go 2, die standaard is uitgerust met een ingebouwde MID-meter.

Belangrijk om te weten:

  • Een losse MID-meter in de meterkast telt niet mee.
  • De MID-meter moet in de laadpaal zelf geïntegreerd zijn.
  • Jaarlijks moet er een rapportage worden aangeleverd van het aantal geladen kWh’s. Dit kan automatisch of via een foto van de meterstand.
  • Ook VvE’s kunnen deelnemen, mits de laadpaal beschikt over een MID-meter.

Twijfel je of jouw laadpaal geschikt is? Neem dan contact op met je leverancier.

Hoeveel kun je verdienen?

De vergoeding hangt af van twee factoren:

  1. Het aantal kWh dat je jaarlijks thuis laadt.
  2. De actuele marktprijs van ERE-certificaten.

In 2026 ligt de vergoeding rond de 10 cent per geladen kWh. Dat kan flink oplopen. Stel dat je iedere week ongeveer 40 kWh thuis laadt. Op jaarbasis kom je dan uit op 2.080 kWh. Tegen de huidige vergoeding levert dat ongeveer €208 per jaar op.

De vergoeding wordt uitgekeerd aan de contracthouder van de elektriciteitsaansluiting. Daarbij wordt gekeken naar de EAN-registratie in het Centraal Aansluitingenregister.

Hoe meld je je aan voor ERE-registratie?

De regeling werd eind maart definitief goedgekeurd door de Eerste Kamer. Aanmelden kon daarvoor al via zogenaamde inboekdienstverleners. Deze partijen regelen onder andere:

  • het aanmelden van jouw laadpaal;
  • het registreren van de geladen kWh’s;
  • de uitbetaling van de opbrengsten;
  • en de volledige administratie rondom de regeling.

Je geeft zo’n dienstverlener uitsluitend leesrechten op je laadpaal. Ze kunnen dus geen instellingen aanpassen of wijzigingen doorvoeren. De machtiging geldt minimaal voor één kalenderjaar.

Geen haast nodig

Goed om te weten: er is geen maximum aantal deelnemers, zoals eerder bij sommige aanschafsubsidies wel het geval was. Bovendien geldt de vergoeding met terugwerkende kracht. Je hoeft je dus niet direct vandaag nog aan te melden om aanspraak te maken op de regeling.

Deel deze blog

Mijn Andere Blogs

Slimme laadpaal

In mei ’26 en als onderdeel van mijn roadmap– is de nieuwe Peblar Business laadpaal geïnstalleerd. De Peblar is voorzien van

Lees verder